Da den tidligere fraktebåtrederen Leif Hvidsten bygget sin drømmebåt for lange båtturer ble det verken spart på utstyr eller tekniske løsninger.
Det er litt av en båt Leif Hvidsten (74) finmanøvrerer til kai på Åmøy utenfor Stavanger en regntung dag i september. Europa-importør for kinesiske Explorer gjennom mange år, Ola Andre Worre og W-Yacht, tar han vel i mot som en ren vane. Leif og Ola har tilbrakt mange reisedøgn og sene kvelder for å komme hit.
Hvidsten har livslang erfaring fra primært fraktebåter – både som forsikringsmann og reder. – En dag ble jeg kontaktet av en russer som ønsket å se mer av norske order og nyte særnorsk mat om bord. Han lurte på om jeg kunne bygge drømmebåten på et egnet verft. Min kompetanse lå hovedsakelig i det å spekke båter riktig i forhold til behov og ønsker. I dette tilfellet var det snakk om en yacht på 24 meter med 4-6 doble lugarer, samt mannskapslugarer akter. Det var store planer. På jakt etter egnet verft kom jeg over Explorer og de ferske skissene til Explorer 75. Det var det perfekte utgangspunkt, og etter å ha utarbeidet tegninger og spesi kasjoner sammen med importør Worre, presenterte jeg planene for russerne i 2011. Dessverre strandet prosjektet, men etter å ha blitt kjent med verftet, eieren og importøren, valgte vi å gå videre med en mindre modell – den vi sitter om bord i nå, forklarer Hvidsten. Tanken var at resultatet skulle danne grunnlaget for en ny modell i Explorer-serien – og ved inngangen til 2019 er det bygget ytterligere to eksemplar – til Sverige og Hong Kong.